بینابدان گلن سس
یکشنبه, 14 فروردين 1401
بینابدان گلن سس (مقاله منتشر شده درگاهنامه بناب‌شناسی، شماره ۱)   دکتر ح. م. صدیق  ... ادامه مطلب ...
IMAGE داستان های حماسی کوراوغلو
یکشنبه, 14 فروردين 1401
کوراوغلو   داستان های حماسی کوراوغلو با مقدمه و نظارت فنی دکتر ح. م. صدیق انتشار... ادامه مطلب ...
شماره 12: «مرا ببوس»، «گل اوپ منی» و «آچیل سحر» ترانه لری نین شاعرلری
یکشنبه, 11 ارديبهشت 1401
«مرا ببوس»، «گل اوپ منی» و «آچیل سحر» ترانه لری نین شاعرلری دکتر ح. م. صدیق «مرا... ادامه مطلب ...
پیشگفتاری بر دیوان همای مشکینی
یکشنبه, 14 فروردين 1401
مقدمه   آن چه زیر دست خواننده است، مجموعه ی اشعاری است از شاعری متعهد، متدین و... ادامه مطلب ...
IMAGE اعطای نشان عالی خدمت به دکتر حسین محمدزاده صدیق
پنج شنبه, 30 فروردين 1397
پنجشنبه 17 اسفند 1396 مراسم جشن با شکوه استقلال کانون مردم‌نهاد وکلای دادگستری در... ادامه مطلب ...
IMAGE اهمیت چاپ جدید سنگلاخ در موضوع اشعار ترکی و فارسی
جمعه, 03 دی 1395
(پژوهشنامه‌ی خاورشناسی نسخه (شش‌ماه نامه)، ج 16، ش 42، سال 2016 م.) دوچنت دکتر اسرافیل... ادامه مطلب ...
IMAGE مصاحبه‌ی شمس نگار با دکتر ح. م. صدیق به مناسبت سال یونس امره
چهارشنبه, 30 فروردين 1396
سؤال اول: با توجه به این که یکی از موارد مورد پژوهشی و کتب منتشره حضرتعالی درحوزه... ادامه مطلب ...
IMAGE مصاحبه با دکتر ح. م. صدیق، ترکی‌پژوه و محقق خستگی‌ناپذیر
پنج شنبه, 21 مرداد 1395
چندی پیش در آستانه‌ی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران (اردیبهشت 1395) مصاحبه‌ای با... ادامه مطلب ...
IMAGE انتشار مجموعه شعر «آنا تبریز» سروده رامین عسکریان
شنبه, 23 دی 1396
مجموعه شعر «آنا تبریز» سروده‌ی دکتر رامین عسکریان با مقدمه‌ی دکتر ح. م. صدیق توسط... ادامه مطلب ...
IMAGE انتشار مجموعه شعر «باشینی اوجا توت ائینالی داغیم» سروده بهمن پورباقری
چهارشنبه, 20 دی 1396
مجموعه شعر «باشینی اوجا توت ائینالی داغیم» سروده‌ی بهمن پورباقری (حسرت) در 96 صفحه... ادامه مطلب ...
IMAGE Nəsiminin məzhəb, məslək və milli mənsubiyəti
جمعه, 15 آذر 1398
Qeyd. Dekabrın 5-də Bakıda "Nəsimi 650: haqqın carçısı" mövzusunda beynəlxalq elmi-praktik konfrans keçirilib. Həmin konferansda Prof.... ادامه مطلب ...
Nəsiminin Qəzəlinin Şərhi
جمعه, 17 آبان 1398
Nəsiminin Qəzəlinin Şərhi   Prof. Hüseyn M. Sədiq – f.e.d Tehran Pedaqoji İnstitutunun pensiyaya çıxmış professoru    ... ادامه مطلب ...
IMAGE کلمه قصار استاد دکتر ح. م. صدیق (در مواجه با بداخلاقان)
شنبه, 04 آبان 1392
در مواجهه با افراد و گروه هایی که هتاکی و بی ادبی و بداخلاقی خط مشی آنان است باید... ادامه مطلب ...
نگرشهای تو زندگی‌ات را رقم می‌زند
جمعه, 11 مرداد 1392
وقتی بشارتی نیست - 50 -  زماني كه انسان متوجه شود راهي كه در زندگي پيش روي او است،... ادامه مطلب ...
IMAGE دانلود دکلمه‌ی غزلی از حکیم محمد فضولی
شنبه, 15 فروردين 1394
شعر فارسی: حکیم ملا محمد فضولی ترجمه ترکی: حسین دوزگون - دکلمه: شاهرخ نخعی حجم: 5... ادامه مطلب ...
IMAGE دانلود موسیقی مکتب مولویه - نی‌نوازی
دوشنبه, 17 آذر 1393
دانلود نی‌نوازی صوفیان مولویه حجم 10 مگابایت DOWNLOAD برای موارد بیشتر اینجا کلیک... ادامه مطلب ...
IMAGE ترجمه‌ی منظوم ترکی چند شعر امام خمینی (ره)
یکشنبه, 30 فروردين 1394
اشعار امام خمینی (ره) توسط دکتر حسین محمدزاده صدیق در سالهای  1368 تا 1370 ترجمه... ادامه مطلب ...
IMAGE ابو العلاء معرّی‌نین «فخریّه» قصیده‌سی‌نین تورکجه ترجمه‌سی
پنج شنبه, 29 اسفند 1392
دوقتور ح. م. صدیق عرب ادبیاتینا چوخ قدیم زمانلاردان رغبت بسله‌میشدیر. من اؤزۆم 1346... ادامه مطلب ...
IMAGE حبیب ساهر، حسین دوزگونون باخیشیندا
سه شنبه, 04 ارديبهشت 1397
نعمت مسگری حبیب ساهر چاغداش دورده بلکه ده آذربایجانین ان بؤیوک، ان گوجلو، ان... ادامه مطلب ...
IMAGE تحلیل فولکور در آثار دکتر صدیق (‌از دیدگاه زبان و محتوا) - قسمت دوم
یکشنبه, 14 دی 1393
فاطمه بهرامی صالح قصه های کچل    این مجموعه که به نام دنیای قصه‌ی بچه‌ها چاپ شده... ادامه مطلب ...
IMAGE مشروطیت دؤنمینده فعالیت گؤسترن نسیم شمال
پنج شنبه, 16 مرداد 1393
دکتر ح. م. صدیق ملک الشعرای بهار بیر شعرینده دئییر: احمدای سید اشرف خوب بود،... ادامه مطلب ...
IMAGE یک روز در خاف (سفرنامه) قسمت چهارم
چهارشنبه, 11 تیر 1393
دکتر ح. م. صدیق فولکلورپژوه خافی دوستان همراه، عصر ساعت 7 از نگهبان موزه‌ی... ادامه مطلب ...
IMAGE مخزن الاسرار نظامی با ترجمه‌ی منظوم ترکی ابوالفضل حسینی (حسرت)
سه شنبه, 07 بهمن 1393
مثنوی «مخزن الاسرار» اثر نظامی گنجوی با ترجمه‌ی منظوم ترکی «دکتر سید ابوالفضل... ادامه مطلب ...
IMAGE منتخب الخاقانی فی کشف حقایق عرفانی (بیرینجی بؤلوم)
یکشنبه, 26 آبان 1392
مولف: ملا عبدالله زنوزی - تورکجه‌یه چئویرن: دکتر حسین محمدزاده صدیق. اؤن سؤز... ادامه مطلب ...
IMAGE سخنرانی دکتر ح. م. صدیق پیرامون ادبیات عاشیقی آذربایجان در فرهنگسرای مهر
شنبه, 25 مهر 1394
فرهنگسرای مهر در اولین جلسه سلسله برنامه های جستاری در موسیقی به بررسی تخصصی... ادامه مطلب ...
IMAGE سنگلاخ، گنجواژه‌ی امیر علیشیر نوایی
شنبه, 25 بهمن 1393
متن سخنرانی دکتر حسین محمدزاده صدیق در همایش امیر علیشیر نوایی. مشهد مقدس،... ادامه مطلب ...
سالشمار زندگی استاد شهریار
شنبه, 12 مرداد 1392
در این جا سالشمار زندگی و حیات ادبی شهریار را بر کتاب می‌افزایيم. این سالشمار را... ادامه مطلب ...
شهريار و بولود قاراچورلو سهند
شنبه, 12 مرداد 1392
مقاله‌ی «شهریار و سهند» درباره‌ی روابط ادبی شهریار با حماسه‌پرداز بلندآوازه‌ی... ادامه مطلب ...
IMAGE «خسرو و شیرین» نظامی و «فرهاد و شیرین» امیر علیشیر نوایی
یکشنبه, 06 ارديبهشت 1394
دکتر ح. م. صدیق («سهند» هفته‌لیگیندن بیر قطعه- سال 1374) هفته‌لیگیمزده «نظامی... ادامه مطلب ...
IMAGE مراغه‌لی اوحدی و تبریزلی صائب
پنج شنبه, 03 ارديبهشت 1394
دکتر ح. م. صدیق (سهند هفته‌لیگی‌نین ادبی یازیلاری - چهارشنبه 17 خرداد 1374- شماره 257)... ادامه مطلب ...
تورکجه شعر بیلگیسی - بئشینجی درس
شنبه, 12 مرداد 1392
تک هجالي قوشغولار  بئله‌ليکله بحث لريميزده شعريميزين جوت هجالي قاليبلاري‌نين... ادامه مطلب ...
تورکجه شعر بیلگیسی - دؤردونجو درس
شنبه, 12 مرداد 1392
جوت هجالي اؤلچولو شعرلرده دوراقلار جدولي  1.     دؤرد هجالي اؤلچو: 2+2 1+3 3+1  ... ادامه مطلب ...
شرح منظوم چهل کلام
جمعه, 08 مرداد 1400
شرح منظوم چهل کلام (سروده ی حریمی) (شاعر قرن ۱۲)   هدیه ی دکتر صدیق در آستانه ی عید... ادامه مطلب ...
حسین دوزگونون شعری (شهید «ثقة الاسلام»ین خاطره‌سینه)
شنبه, 23 فروردين 1393
دوغوم (شهید «ثقة الاسلام»ین خاطره‌سینه) - 1 – اَشْهَدُ اَنَّ عَلیًّ وَلیُّ الله... ادامه مطلب ...
IMAGE عکس دسته جمعی اختتامیه همایش علیشیر نوایی
سه شنبه, 28 بهمن 1393
دکتر ح. م. صدیق عضو هیئت علمی همایش امیر علیشیر نوایی (دانشگاه فردوسی مشهد، بهمن 1393)... ادامه مطلب ...
IMAGE گزارش تصویری از کنگره جهانی جاده ابریشم در دانشگاه استانبول
جمعه, 10 آبان 1392
استاد دکتر صدیق روز پنجشنبه عصر پس از پایان کنگره جهانی جاده ابریشم واقع در... ادامه مطلب ...
IMAGE لوح تقدیر کنگره جهانی جاده ابریشم- دانشگاه مدنیت استانبول
چهارشنبه, 15 آبان 1392
لوح تقدیر کنگره جهانی جاده ابریشم دانشگاه مدنیت استانبول آبان ماه 1392 ادامه مطلب ...
IMAGE لوح تقدیر هشتمین کنگره تورکولوژی دانشگاه استانبول
چهارشنبه, 17 مهر 1392
لوح تقدیر هشتمین کنگره جهانی تورکولوژی به استاد دکتر حسین محمدزاده صدیق مهرماه 1392 ادامه مطلب ...
IMAGE معرفی کتابخانه دکتر حسین محمدزاده صدیق
جمعه, 11 مرداد 1392
كتابخانه‌ی وقفی استاد، كتابخانه‌ای است كه بنیانش از سال 1334 شكل گرفت. یعنی از... ادامه مطلب ...
شماره 12: نیمه پنهان هستی
یکشنبه, 11 ارديبهشت 1401
به یاد استاد ناظر بیوک ملایی عقل ورق ورق بگشت، عشق به نکته یی رسید / طائر زندگی برد... ادامه مطلب ...
شماره 12: ناظر شرفخانه ای از نگاه دیگران
یکشنبه, 11 ارديبهشت 1401
ناظر شرفخانه ای از نگاه دیگران   زنده یاد یحیی شیدا شاعر، ادیب و روزنامه نگار... ادامه مطلب ...

DOWNLOAD

فرجام طرح بنیاد آذربایجان شناسی

مقدمه کتاب....

ملي گرايي به عنوان يك ايدئولوژي ، محصول خيزابهاي اجتماعي بعد از رنسانس فرانسه است و عامل اصلي وقوع جنگ جهاني دوم و آغاز آن در اروپا بوده است و اكنون به عنوان تحفه اي ناميمون از سوي كشورهاي استعمارگر براي ملل جهان سوم به ارمغان برده مي شود و در كشورهاي عقب نگه داشته شده و يا در حال توسعه ، روند آن سير صعودي پيدا مي كند و موجب بروز سياست اختلاف به جاي سياست اشتراك در ميان اين كشورها مي شود و مانع تبادل و تعامل ميان آنها مي گردد و در نتيجه تك تك كشورهاي جهان سوم و فقير هر كدام به شكل خاصي به سوي غرب و استعمارگران ميل پيدا مي كنند و موجب ايجاد تنشهاي قوم گرايي در يكديگر شده و به تنفر از زبان و فرهنگهاي غيرحاكم دامن زده ، جاذبه هاي تجزيه طلبي و خودمختاري اقوام محكوم در حكومتهاي ملي گرا را فراهم مي سازند.

در كشور ما در دورة حكومت پهلوي اول _ رضاخان پالاني _ اصول ايدئولوژي ملي گرائی پي ريزي شد و در دورة پهلوي دوم _ محمد نفتي _ به اوج خود رسيد. بطوريكه حزبي با نام پان ايرانيسم بطور قانوني شكل ‌گرفت و به فعاليت ‌گسترده ‌پرداخت. بر اساس ايدئولوژي پان ايرانيستي ، نيمي بيشتر از ايرانيان كه به زبان تركي صحبت مي كنند ، قومي پست و عقب مانده اند و «نژاده» و اصيل نيستند و «ايراني» معادل «پارسي» مي باشد و اين دو قوم ايراني داراي حقوق يكسان نيستند و عنصر ترك ايراني محكوم به استحالة قومي است.

اين سياست ملي ـ نژادي ملغمه اي از ليبراليسم و ناسيوناليسم افراطي و قوم گرايي بود كه از سويي سركوب فرهنگ غني تركي اسلامي ايراني را دربرداشت و از سويي ديگر ايرانيان را به جاي فرهنگ كم نظير اسلام ، به سوي باستان گرايي ساخته و پرداخته نظريه پردازان استعمارگر سوق مي داد و از طرف ديگر با توجه به موقعيت فرهنگي همسايگان ، در ترك زبانان ايران جاذبه تجزيه طلبي و خودمختاري و يا حداقل سوق به نوعي فدراليسم فرهنگي ايجاد مي كرد.

كشورهاي استعمارگر به همين منظور ، به تبليغ و اشاعة ملي گرايي ديرينه نگر و پان ايرانيسم در ايران دامن مي زدند. در واقع بايد گفت كه در كشور ما هويت فرهنگي از جانب استعمارگران تعيين و تحميل مي شد و در واقع بهانه اي بود تا بهتر بتوان ايران را در دامن استعمارگران فرهنگي بين المللي انداخت و مردم را از هويت ديني اصيل دور ساخت و به غارت ارزشهاي مادي و معنوي كشور دست يازيد.
در فاصله حكومت دو پهلوي كشورهاي استعمارگر ايران را به «حوزه هاي نفوذ» تقسيم كردند و بي عدالتي هاي ناشي از ملي گرايي پان فارسيسم ، موجب مناقشات و نزاع داخلي شد و خواستهاي مشروع آذربايجانيان براي رهايي از ستم حكومت ملي گراي پهلوي و خاتمه دادن به استعمار غرب دستاويز استعمارگران شرق گرديد.

تكيه گاه ملي گرايي نوع پهلوي و پان فارسيسم در ايران ، تصوري موهوم به پيوستگي و استمرار تاريخي قوم فارس بود كه موجب ايجاد اصطلاحات و تعابير در تقبيح و كوچك شمردن ترك و عرب گرديد بگونه اي كه اعراب و تركان به عنوان اقوامي وحشي و سوسمارخوار شناسانده مي شدند كه به علت حملات خود به ايران سبب شده اند «فرهنگ باستاني» (؟) برانداخته شود و اينك جهت احياء آن فرهنگ ، بايد به محو و نابودي تركي و عربي و نمادهاي آن در ايران كوشيد! و به همين دليل بود كه در سال 1354 به پيشنهاد «ابراهيم پورداود» ـ يكي از نظريه پردازان ملي گرايي فارسي ـ تدريس زبان عربي در دبيرستانها ممنوع شد و در كتابهاي تاريخ تا آنجا كه امكان داشت به بدگويي از تركان و اعراب در مقابل پارسها پرداختند.
ترويج ملي گرايي در داخل كشور ، جو زورسالاري و بي ظرفيتي و عدم تحمل تركي پژوهي و تركي خواهي را به وجود آورد و به اين بهانه جوانان كثيري از روشنفكران آذربايجان مورد آزار و ايذاء و شكنجه قرار گرفتند.

انقلاب شكوهمند اسلامي سازمانهاي ملي گرايي ديرينه نگر شاهنشاهي را در هم كوبيد و مي رفت كه اين ايدئولوژي پوسيده را به زباله دان تاريخ بريزد كه در سالهاي اوليه انقلاب فعاليتهاي مشكوك گروهكهاي ملي گرا به ترويج نظريه يكسان سازي قومي در شكل و شمايل جديد پرداخت تا آنكه توجه به قانون اساسي و به ويژه اصول 15 و 19 آن ، نقشه هاي اين گروهكها را نقش برآب كرد.
اما آنچه نبايد هيچگاه از نظر دور داشت ، نفوذ عناصر ملي گرا در پوشش فعاليتهاي فرهنگي به نهاد و بنيادهاي فرهنگي است. يكي از اين نهادها «بنياد ايرانشناسي» است كه مانند «فرهنگستان زبان و ادب فارسي» و «دفتر تحقيقات وزارت آموزش و پرورش» نقش عظيمي در رويكرد فكري جوانان ما دارد. به نظر ما بايد تمام نظريه پردازان اين نهادها مسلح به ايدئولوژي اسلامي و فرهنگ تشيع باشند و هيچگونه رسوبات ملي گرايي ديرينه نگر و يا مدرنيت را به جريانهاي فكري و عقيدتي خود راه ندهند.
بنياد ايرانشناسي در سالهاي اخير كه به فعاليت پرداخته است ، حتي يك قدم در راه احياء و بازگرداندن عزت زبان تركي ، كه زبان بيش از نيمي از مردم ايران است ، برنداشته است و شعبه آن در تبريز در اين مورد بسيار غير فعال بوده است در حاليكه در استانهايي نظير فارس ، خراسان و كرمان ، اين بنياد ، فعاليتهاي بسيار گسترده اي داشته كه هيچ ، حتي با ايجاد وتأسيس بنيادهاي موازي خود يعني «بنياد فارس شناسي» ، «بنياد كرمان شناسي» و «بنياد خراسان شناسي» موافقت شده است و بودجه جاري‌ آنها از بودجة بسياري از سازمانهاي فرهنگي كشور فراتر است و به فعاليتهاي فرهنگي گسترده اي دست زده اند و همايشها و كنگره هاي چندي ، حتي در سطح جهاني تشكيل داده اند. اما شعبه غير فعال و نمايشي آن در تبريز پيوسته استانهاي ترك زبان را در مقابل اين سؤال قرار مي دهد كه «آورده هايتان براي زبان و ادب فارسي چيست؟!».

نشر دهها کتاب و مجله درباره نيم گويش کرمان و عدم نشر حتی يک نشريه به زبان ترکی از طرف بنياد ايرانشناسی اين سئوال را در ذهن هر منصف عاقلی متبادر می کند که آيا در اين کشور اسلامی ، زبان ترکی بعنوان سومين زبان متوديک و قانونمند دنيا به اندازه نيم گويش کرمان حق ندارد؟ مگر بنياد ايرانشناسی مال ايرانی نيست؟ مگر از بيت المال بدان هزينه نمی شود؟ مگر ترک و ترکی از ايران نيست؟ آيا زبان ترکی حرفی برای گفتن ندارد يا نيم گويش کرمان حرفهای ناگفته فراوانی دارد؟ آيا جا ندارد از زبانی سخن برانيم که مکانش به وسعت جهان و زمانش به قدمت تاريخ است؟ آيا هفت هزار سال قدمت تاريخی ، صدها ميليون مخاطب ترک در سرتاسر دنيا ، صدها سنگ نبشته و کتاب و اثر باستانی هزاران ساله و از همه مهمتر سی ميليون ترک ايرانی که لااقل بعد از اسلام بيش از هزار سال ايران را با چنگ و خون چون جان خويش پاس داشته اند و فرقی بين ترک و تات نگذاشته اند ، کافی نيست که لااقل يک نشريه يا کتاب از طرف اين بنياد عريض و طويل بدان اختصاص دهيم؟ مگر امکان دارد تاريخ ايران را بدون شناخت ترک و ترکی بشناسيم؟ انکار قدمت هفت هزار ساله ترکان در ايران همان می شود که به تاريخ 2500 ساله مان بنازيم. حذف 4500 سال از ورقهای تاريخ ايران فقط بدان خاطر است که ترکان سازنده آن بوده اند. اختصاص يکی از شبکه های بين المللی صدا و سيما به زبان ترکی ، براحتی می تواند تعداد مخاطبين جهانی را صدها برابر کند. براستی پاسخ اين سئوال باقی می ماند که گناه ترک و ترکی چيست که مستحق چنين بی مهری گردد؟
در چنين جوي بود که دو سال پيش ، دكتر حسين محمدزاده صديق ، آذربايجان شناس و محقق فرهنگ اسلامي تركي و فارسي ، با وقف هفت هزار کتاب و گنجينه شخصی خود و حقوق مادي مترتب بر يکصد و پنجاه جلد تأليف خود که ماحصل نزديك به نيم قرن تحقيق و مطالعه بود ، طرح تأسيس « بنياد آذربايجان شناسي» را ارائه كرد. اما اين طرح و پيشنهاد خيرخواهانه دچار حوادث عجيبي شد كه در كتاب حاضر با حفظ بي طرفي ، روند اين حوادث از نظر خوانندگان مي گذرد و قضاوت را به خوانندگان مي ‌سپاريم.
در تهيه اين كتاب از شماره هاي متعدد هفته نامه وزين «شمس تبريز» به مديريت آقاي حامد ايمان كه نقش مهمي در انعكاس نظرات شخصيتهاي درگير با اين مسئله را داشت ، استفاده فراوان برده ام ، جاي سپاس دارد.

مهندس ليلا حيدري
تهران ـ زمستان1381

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید